1. Kennisbank
  2. FAQ
  3. CSV import - adressen importeren

Handleiding CSV Import

CSV-bestand importeren

Wanneer je meerdere adressen tegelijk in het systeem wilt zetten, kun je deze het beste importeren via een CSV-bestand. Je kunt je eigen CSV-export uit je webwinkel of ordersysteem gebruiken. Je vindt hier de richtlijnen voor een CSV-bestand.

  1. Ga links in het menu naar Zending boeken -> CSV Import.
  2. Heb je meerdere shops? Kies dan de shop waarmee je de zendingen wil aanmaken.
  3. Heb je meerdere verzendprofielen? Kies dan het gewenste verzendprofiel. Dit is de verzendmethode waarmee de zendingen aangemaakt worden. 
  4. Is dit de eerste keer dat je een CSV Import doet? Ga dan door naar stap 5.
    Als je eerder al eens een CSV Import hebt gedaan, maak je nu de keuze voor een bestaand of een nieuw sjabloon. Wanneer er niets is gewijzigd in de indeling van je CSV bestand, kies je voor het bestaande sjabloon. Wanneer de indeling wel is gewijzigd, dien je een nieuw sjabloon te maken.
    1. Bestaand: Kies het gewenste sjabloon
    2. Nieuw: Ga door naar stap 5
  5. Upload het CSV bestand uit je webwinkel of ordersysteem en klik op Importeren

Is dit je eerste CSV Import of heb je gekozen voor een nieuw sjabloon? Ga dan door naar ‘(Nieuw) sjabloon maken’. Als je het bestand geïmporteerd hebt met een bestaand sjabloon ben je nu klaar.

(Nieuw) sjabloon maken

Om ervoor te zorgen dat de software weet welke informatie in welke kolom staat, maak je een sjabloon aan. Je koppelt dan de kolomnamen in je eigen bestand aan de velden in de verzendsoftware.

6. Geef het sjabloon een naam, bijvoorbeeld 'Orders uit webwinkel'.

7. In de tabel staan gegevens. Geef aan welk veld er overeenkomt met welke kolom. In welke kolom staat. Bedrijfsnaam? En in welke kolom staat Land? Om de zendingen te kunnen versturen dienen alle verplichte velden aangegeven te worden. Alle overige velden zijn optioneel. Wanneer er een verplicht veld met een kolom gekoppeld is, wordt de status van het verplichte veld blauw. 

8. Klik op Opslaan. Je sjabloon is opgeslagen onder Mijn Sendy > Instellingen > CSV Sjablonen.

De geïmporteerde adressen zijn terug te vinden in Zendingen overzicht Concept.

Verzendlabels genereren

Als het CSV bestand is geïmporteerd, komen de adressen binnen in het zendingen overzicht Concept. Vanuit hier zet je de adressen, ook wel zendingen, om naar verzendlabels.

  1. Ga links in het menu naar Zendingen overzicht → Concept.
  2. Als je de kolom ‘Bron’ niet in het overzicht ziet staan, kun je deze -indien gewenst- aanzetten. Ga rechtsboven of rechtsonder naar Kolommen aanpassen en zet Bron aan. Selecteer vervolgens de CSV Import adressen. Gebruik eventueel het filter Bron.
  3. Wanneer nodig kun je van één of meerdere orders het verzendprofiel nog aanpassen. Zendingen die niet binnen het eerder gekozen verzendprofiel passen, worden aangemerkt als incompleet. Gebruik eventueel het filter Land om eenvoudiger het juiste verzendprofiel toe te passen. 
  4. Klik op Genereren
  5. De labels worden gegenereerd en de zendingen komen in het Zendingen overzicht Gereed.

Sjabloon bewerken of verwijderen

Sjablonen worden opgeslagen onder Mijn Sendy -> Instellingen -> CSV sjablonen. 

  1. Klik op het pennetje om het bestand te bewerken. Je kan de naam van het sjabloon aanpassen en/of aangeven of je dit sjabloon als standaard wilt gebruiken. 
  2. Klik op het prullenbakje om het bestand te verwijderen.