Handleiding Shopify

Koppel Shopify met Sendy en je bestellingen worden automatisch omgezet in verzendlabels. Het koppelen van Shopify met Sendy doe je snel en eenvoudig. Je hebt geen technische kennis nodig.

 

Heb je ná 23 januari 2024 het Basic of Starter Shopify-abonnement afgesloten? Dan is het helaas niet mogelijk om gebruik te maken van onze Shopify integratie.  

Koppeling maken

Stap 1: Verzendprofiel klaarzetten in Shopify

Voordat je begint met het koppelen van Shopify aan Sendy, is het verstandig om eerst te zorgen dat je het gewenste verzendprofiel aangemaakt en geactiveerd hebt. De Shopify orders worden straks met dit verzendprofiel aangemaakt.

  1. Ga links in het menu naar Mijn Sendy → Verzenden → Verzendprofielen.
  2. Controleer of het gewenste verzendprofiel aangemaakt en geactiveerd is.

Stap 2: App maken in Shopify

De koppeling met Sendy wordt eenvoudig gemaakt door de volgende stappen uit te voeren:

  1. Login op de backend van Shopify.
  2. Ga links in het menu naar Instellingen → Apps en verkoopkanalen.
  3. Klik op Apps ontwikkelen en vervolgens op Een app maken.
  4. Vul bij App-naam 'Sendy' in.
  5. Ga naar het tabblad Configuratie en klik bij 'Integratie van beheerders-API' op Configureren.
  6. Selecteer de volgende scopes:
    1. read_locations
    2. read_fulfillments
    3. read_orders 
    4. write_merchant_managed_fulfillment_orders
  7. Klik op Opslaan.
  8. Klik tenslotte op App installeren.

Je krijgt nu de gegevens die je bij stap 3 nodig hebt om Shopify te koppelen aan Sendy. Houd deze gegevens bij de hand.

Stap 3: Koppeling maken in Sendy

  1. Ga links in het menu naar Mijn Sendy → Instellingen → Integraties.
  2. Kies bij de beschikbare integraties voor Shopify en klik op Koppelen.
  3. Heb je meerdere shops? Koppel de integratie dan aan de gewenste shop.
  4. Geef de integratie een naam, zodat je deze kunt herkennen als bron van de zending.
  5. Vul je myshopify.com-domeinnaam in. Deze krijg je standaard bij je aanmelding voor Shopify en vind je bij Domeinen in het Shopify-beheercentrum.
  6. Bij 'Toegangstoken beheerders-API' plak je de token van de Sendy-app die je net hebt aangemaakt in Shopify.
  7. Doe hetzelfde voor de API-sleutel en de geheime API-sleutel.
  8. Selecteer bij de werkwijze welke orders je wil importeren. Als je alle openstaande orders wil binnenhalen, kies dan ‘Openstaande orders importeren’. Wil je de orders pas doorzetten naar Sendy als ze volledig zijn afgehandeld? Kies dan ‘Afgehandelde orders importeren’.  
  9. Selecteer het verzendprofiel waarmee de zendingen aangemaakt moeten worden.
  10. Als je meerdere Shopify locaties hebt geef je aan van welke locatie(s) orders geïmporteerd mogen worden. 
  11. Geef tot slot aan of je een melding wilt verzenden naar de klant. Zodra de zending is gegenereerd wordt er door Shopify een track & trace bericht gestuurd.
  12. Klik op Verder.

De koppeling met Shopify is nu gemaakt. Nieuwe orders komen direct binnen in het zendingen overzicht Nieuw. Je kunt meerdere Shopify shops koppelen met je verzendaccount.


Zendingen genereren en labels printen

Als de koppeling met Shopify gemaakt is, komen orders binnen in het zendingen overzicht Nieuw. Vanuit hier zet je de orders, ook wel zendingen, om naar verzendlabels.

  1. Ga naar het zendingen overzicht Nieuw.
  2. Als je de kolom ‘Bron’ niet in het overzicht ziet staan, kun je deze - indien gewenst - aanzetten. Ga rechtsboven of rechtsonder naar Kolommen aanpassen en zet Bron aan.
  3. Selecteer de Shopify orders. Gebruik eventueel het filter Bron. Voor de bron wordt de naam gebruikt die je de integratie hebt gegeven bij stap 4 tijdens het maken van de koppeling in Sendy.
  4. Wanneer nodig kun je van één of meerdere orders het verzendprofiel nog aanpassen.
  5. Er zijn twee mogelijkheden om een zending te genereren: 

    1. Selecteer de zending(en) en klik op Genereren. Het label wordt gegenereerd en de zending verplaatst naar het overzicht Gereed. 

    2. Selecteer de zending(en) en klik op Label printen. Met de knop Label printen wordt het verzendlabel in PDF gedownload. Vanuit daar kan je het label printen. De zendingen verplaatsen naar het overzicht Gereed.  

Het track & tracenummer wordt teruggekoppeld aan Shopify.

Tip: Verlaag het aantal handmatige aanpassingen die nodig zijn bij de verwerking van jouw orders door slimme regels toe te voegen. Bij het importeren van orders vanuit je integratie worden slimme regels automatisch toegepast.