Verhoog de tevredenheid van jouw klanten met onze innovatieve retourmodule. Hiermee kunnen klanten binnen de EU eenvoudig een retour aanvragen via een online formulier op jouw track & trace pagina. Jij hebt de controle over de retourkosten en of klanten een retourreden moeten opgeven.
Zodra er een retourmethode voor een specifiek land is ingesteld, verschijnt de knop 'Retour sturen' op de track & trace pagina. Door op deze knop te klikken, wordt het retourformulier geopend.
Bijvoorbeeld: als je een zending naar Frankrijk hebt verstuurd en je hebt een retourmethode voor Frankrijk geactiveerd, dan wordt de knop 'Retour sturen' zichtbaar op de track & trace pagina van deze zending. Is er echter geen actieve retourmethode voor Frankrijk, dan zal de knop niet getoond worden.
Afhankelijk van jouw instellingen krijgt de klant de volgende opties te zien:
- Een link naar jouw retourbeleid;
- Velden voor het opgeven van retourredenen;
- De kosten en beschikbare retourmethodes. Retourmethodes zijn de vervoerders en diensten die jouw klant kan gebruiken om een bestelling te retourneren.
- Een knop 'Betalen' (indien de klant zelf betaalt voor een retourlabel) of een knop 'Retourlabel aanmaken' (indien jij de kosten voor het label draagt).
Zonder kosten en zonder retourredenen staat er alleen een knop 'Retourlabel aanmaken'.
Producten
Wanneer er producten aan de oorspronkelijke zending zijn toegevoegd, verschijnt de beschrijving, het aantal en de SKU van elk product op het retourfomulier. Bij verschillende integraties wordt deze productinformatie automatisch opgehaald, maar je hebt ook de mogelijkheid om deze handmatig in te voeren. Voor meer informatie over het toevoegen van productinformatie kun je terecht in het artikel Producten.
Verstuur je zendingen zonder productinformatie? In dat geval kan jouw klant zelf een beschrijving en het aantal van de te retourneren producten invoeren.
Betaalde retouren
Als je er voor kiest om jouw klant te laten betalen voor een retourlabel, wordt het ingestelde bedrag zichtbaar. De kosten worden vermenigvuldigd met het aantal pakketten dat retour gestuurd wordt. Met de knop 'Betalen' kan jouw klant eenvoudig de kosten voor het retourlabel voldoen. Bekijk het artikel Retourkosten verrekenen of direct zelf ontvangen voor meer informatie over het verwerken van betalingen.
Retourtermijn
Wanneer de ingestelde retourtermijn is verstreken, krijgt de klant een melding te zien dat het niet langer mogelijk is om een retourlabel aan te vragen.
Verzendlabel
Het retourlabel voor de parcelshop wordt standaard aangemaakt voor het kleinste formaat zending. Indien van toepassing, wordt een volumetoeslag later aan je gefactureerd. Het retourlabel verschijnt op jouw factuur zodra het pakket daadwerkelijk is ingeleverd bij een parcelshop.
Bevestiging
Nadat jouw klant op de knop 'Retourlabel aanmaken' heeft geklikt of de betaling succesvol is afgerond, ontvangt hij de volgende bevestigingsmelding:
Bedankt voor het aanmaken van een retourlabel. Er is een e-mail met een retourlabel en verzendinstructies gestuurd naar het e-mailadres dat gekoppeld is aan het pakket. Niet ontvangen? Controleer ook je spambox.
E-mailbevestiging
Na het aanmaken van een retourlabel ontvangt de klant een e-mail met het retourlabel en gedetailleerde verzendinstructies. Deze e-mail wordt verzonden naar het e-mailadres dat aan de bestelling is gekoppeld. Daarnaast krijgen ook de gebruikers die zijn ingesteld onder de Geavanceerde instellingen op de pagina Vragen activeren een melding. Zij ontvangen een e-mail met informatie over het aangemaakte retourlabel en een link naar de zendingsdetails van het pakket.
Hieronder volgt een voorbeeld van de e-mail die naar jouw klant wordt verzonden.