Wij werken met de track & trace berichten van de vervoerders. Deze zijn altijd up-to-date en door jou te personaliseren met een logo.
Wanneer wordt het eerste track & trace bericht verstuurd?
PostNL en DHL eCommerce stuurt het eerste track & trace bericht als er een zending gegenereerd wordt. DPD stuurt het eerste track & trace bericht zodra er een zending wordt opgehaald of ingeleverd.
Moment van versturen wijzigen
Verzend jij je pakketten een aantal dagen nadat je het verzendlabel hebt aangemaakt? Dan kun je er voor kiezen om het eerste track & trace bericht van DHL en PostNL uit te stellen, totdat je de zendingen aan hen overdraagt. Hiermee voorkom je ‘Waar blijft mijn pakket’ vragen van jouw klant.
Ga naar shops en klik bij de shop op bewerken (pennetje). Onderaan vind je de instelling voor het versturen van track & trace berichten. Standaard staat de instelling op ‘Ja, zodra de zending is gegenereerd’.
Afhankelijk van de instelling worden track & trace berichten als volgt verstuurd:
- Ja, zodra de zending is gegenereerd: track & trace berichten worden direct verstuurd.
- Ja, zodra de zending is overgedragen aan de vervoerder: track & trace berichten worden opgespaard en pas verstuurd op het moment dat de zending in de fase Onderweg komt.
- Nee: track & trace berichten worden niet doorgestuurd.
De instelling wordt zichtbaar op de zendingsdetails pagina van een pakket bij de track & trace berichten van de vervoerder. Middels icoontjes en kleuren is te zien of een track & trace bericht verstuurd is (groen vinkje), in de wacht staat (zandloper) of niet verstuurd is (rood kruis).
In het voorbeeld hieronder staat het track & trace bericht in de wacht. De zending is nog niet aan de vervoerder gegeven.
Track & trace berichten inzien of nogmaals sturen
Op de zendingsdetails pagina van een pakket zijn de track & trace berichten van de vervoerder in te zien met datum, tijd, onderwerp en het mailadres waar het bericht naar toe is verzonden. Middels icoontjes en kleuren is te zien of een track & trace bericht verstuurd is (groen vinkje), in de wacht staat (zandloper) of niet verstuurd is (rood kruis).
Klik op het onderwerp om het bericht te openen. Je kunt een bericht nogmaals versturen of naar een ander e-mailadres. Klik hiervoor op de actieknop doorsturen.
Track & trace berichten personaliseren
Ga naar shops en upload een logo bij elke shop. Gebruik een jpg, .png of .gifbestand van max. 1 MB. Dit logo wordt boven de track & trace e-mail van de vervoerder geplaatst. Als er geen logo is geupload komt de shopnaam er te staan.
Standaard staat er een disclaimer: Dit bericht wordt namens {vervoerder} verstuurd door Sendy.
Hieronder zie je een voorbeeld van een track & trace bericht met een logo en een disclaimer.